Onze eerste zomervakantie met onze hond naar Lago Maggiore | Italië

Eindelijk is het zo ver! Samen met onze hond Mika wil ik je meenemen op ons avontuur naar het betoverende Lago Maggiore in Italië. Dit wordt onze eerste zomervakantie met de auto, en we kunnen niet wachten om te ontdekken wat dit prachtige gebied te bieden heeft.

Lago Maggiore, gelegen in het noorden van Italië, is een betoverende bestemming die bekend staat om zijn adembenemende schoonheid. Met zijn heldere water, weelderige groene omgeving en charmante dorpjes, heeft dit meer al vele reizigers verleid. De mix van Italiaanse en Zwitserse invloeden geeft het gebied een uniek karakter dat ons meteen aansprak.

Wat deze reis extra speciaal maakt, is dat we onze hond hebben besloten mee te nemen op deze vakantie. Het is onze allereerste keer dat we samen met hem op reis gaan, en we zijn vastbesloten om ervoor te zorgen dat hij net zoveel van deze ervaring geniet als wij. Met zijn mooie bruine ogen en kwispelende staart zal hij ongetwijfeld een geweldige metgezel zijn tijdens onze ontdekkingstocht.

In deze blog zullen we je meenemen op onze reis van voorbereiding tot de uiteindelijke aankomst bij Lago Maggiore. We delen onze ervaringen, uitdagingen en de vele hoogtepunten die we onderweg tegenkomen. Daarnaast zullen we ook de hondvriendelijke aspecten van deze bestemming belichten, zodat andere dierenliefhebbers geïnspireerd kunnen raken om hun harige vrienden mee te nemen op reis.

Klaar om met ons op avontuur te gaan? Leun achterover, ontspan en laat je meeslepen in het verhaal van onze eerste auto zomervakantie naar het betoverende Lago Maggiore.

Onze ervaringen tijdens de autorit naar Lago Maggiore

Een van de dingen die we hadden gelezen voordat we vertrokken, was dat tanken in Duitsland goedkoper is dan in Zwitserland. Dus voordat we de Zwitserse grens bereikten, besloten we onze tank bij te vullen. Het geld wat je hiermee bespaart kun je uitgeven aan een extra Aperol Spritz!

Auto Vignet

Ook hadden we gelezen dat we voor onze auto vakantie naar Italië een vignet nodig hadden om door Zwitserland te rijden. Het is belangrijk om dit van tevoren te controleren en te regelen, zodat je geen onverwachte problemen tegenkomt. Daarnaast kwamen we op sommige wegen tolstations tegen, waar we tol moesten betalen.

Koop je digitale auto vignet gemakkelijk en snel hier.

De autorit naar Lago Maggiore was een leuke eerste ervaring op zich. We besloten om de reis in één dag te maken, om zo optimaal te kunnen genieten van de tijd aan het prachtige meer. De vroege ochtendzon brak door terwijl we de straten van onze thuisstad verlieten en de snelweg opreden, klaar voor het begin van ons avontuur.

Na een paar uur rijden door het schilderachtige landschap van Duitsland, bereikten we Gunzgen, Zwitserland. Het was tijd voor onze eerste pauze van de reis. We strekten onze benen uit en gaven onze hond de kans om wat energie kwijt te raken na de lange autorit.

De Gotthardtunnel

Helaas hadden we ondanks dat het maandag middag was een file bij de Gotthardtunnel. Twee uur lang stonden we stil, terwijl de hitte buiten onze auto langzaam toenam. Gelukkig hadden we wat snacks en water bij de hand om de tijd te doden. Het was frustrerend, maar ondanks het lange wachten heeft onze hond het erg goed gedaan tijdens de file.

Eenmaal door de Gotthardtunnel werden we begroet door een spectaculair landschap van bergen en helderblauwe meren. Het enige wat ons nog vertraagde van ons uiteindelijke doel waren een aantal wegwerkzaamheden langs de route naar Lago Maggiore. Hoewel het soms wat vertraging veroorzaakte, konden we de langzaam langs de bouwzones rijden richting onze eindbestemming.

Na in totaal 12 uur rijden, bereikten we eindelijk Verbania aan de oevers van Lago Maggiore in Italië. We voelden een golf van opwinding en voldoening door ons heen gaan terwijl we de prachtige omgeving aanschouwden. Het was alle inspanning en het wachten meer dan waard. We waren klaar om te genieten van de rustige avonden aan het meer en de vele avonturen die ons te wachten stonden.

Hond Tussenstop Autovakantie Italië
Hond Auto Autovakantie

Ons verblijf in een familiestudio met hond – in Verbania, Lago Maggiore

Na een lange en avontuurlijke autorit waren we eindelijk aangekomen in Verbania, gelegen aan de oevers van het betoverende Lago Maggiore. Onze verblijfsplaats voor deze reis was de Residenza Intra Lago Maggiore, geboekt via Booking.com. Onze familie studio was gelegen op de tweede verdieping welke bereikbaar waren via de trappen. De accommodatie overtrof al onze verwachtingen. We hadden gekozen voor een grote familiestudio, ideaal voor ons en onze harige metgezel. Bij binnenkomst werden we begroet door een ruime en smaakvol ingerichte kamer. Wat ons meteen opviel, was het slaapgedeelte dat discreet werd afgescheiden door een muur. Dit zorgde voor extra privacy en creëerde een knusse en comfortabele sfeer.

De studio was uitgerust met een goed uitgeruste keuken, compleet met alle benodigdheden om onze eigen maaltijden te bereiden. Dit was vooral handig voor ons, omdat we graag uitgebreid doen ontbijten en lunchen. Het gaf ons de flexibiliteit om te kiezen tussen uit eten gaan in de nabijgelegen restaurants of een  avondmaaltijd in onze eigen gezellige studio.

De accommodatie had ook een badkamer, inclusief een wasmachine. Dit was een aangename verrassing, omdat het ons de mogelijkheid gaf om onze kleding op te frissen na een dag vol avontuurlijke activiteiten. Daarnaast hadden we ook de luxe van een eigen balkon, waar we elke ochtend genoten van een kopje koffie.

Een ruim dakterras en privé parkeergarage

Een ander hoogtepunt van de Residenza Intra Lago Maggiore was het gedeelde dakterras. Het was de perfecte plek om te ontspannen na een drukke dag vol verkenning en avontuur.

Wat betreft parkeren hoefden we ons geen zorgen te maken. De accommodatie bood een privé parkeergarage, waardoor we onze auto veilig konden achterlaten. Dit gaf ons gemoedsrust en maakte het verkennen van de omgeving te voet gemakkelijker.

Een ander voordeel van onze accommodatie was de centrale ligging. Het was slechts 5 tot 10 minuten lopen naar zowel het bruisende centrum van Verbania als het prachtige meer. Dit maakte het gemakkelijk voor ons om te genieten van de vele restaurants, cafés en winkels in de omgeving, evenals de schilderachtige wandeling

Verkenning van Lago Maggiore

Tijdens onze reis naar Lago Maggiore hebben we de prachtige omgeving verkend en genoten van een verscheidenheid aan activiteiten. Dit betoverende gebied bood voor ieder wat wils, inclusief voor onze hond.

Een van de hoogtepunten van onze verkenning was zwemmen met onze hond bij een openbare plek rondom Cafe del Parco. Het was de ideale plek om af te koelen op warme zomerdagen. We zorgden ervoor dat onze hond aangelijnd was als er mensen waren die niet van honden hielden. Gelukkig kwam dit nauwelijks voor maar respect voor anderen is belangrijk, en door onze hond onder controle te houden, konden we allemaal genieten van een ontspannen zwemervaring.

Hond Lago Maggiore Italië 2
Hond Lago Maggiore Italië
Hond Lago Maggiore Italië 3

De Botanische Tuinen

Naast zwemmen, genoten we ook van wandelingen in de botanische tuinen. Deze prachtige tuinen boden een overvloed aan kleurrijke bloemen en zeldzame plantensoorten. We hielden er rekening mee dat er weinig schaduw was, maar gelukkig waren er drinkgelegenheden waar we konden stoppen om te hydrateren en te genieten van het uitzicht. Het was een betoverende ervaring om te dwalen door de tuinen en te genieten van de rustige omgeving.

Botanische-Tuin-Giardini-Botanici-Villa-Taranto
Botanische Tuin Giardini Botanici Villa Taranto 2
Botanische Tuin Giardini Botanici Villa Taranto
Botanische Tuin Giardini Botanici Villa Taranto 3

Activiteiten aanraders

Een leuke en avontuurlijke optie die we zelf niet hebben gedaan, maar de moeite waard is om te overwegen, is het verkennen van Lago Maggiore met je hond tijdens het suppen, bootje varen en de boottocht naar de drie eilanden: Isola Madre, Isola Superiore en Isola Bella.

Op Isola Madre wordt je betoverd door de weelderige tuinen en historische sfeer. Op Isola Superiore dwaal je door charmante straatjes en geniet je van het schilderachtige uitzicht op het meer. En op Isola Bella wordt je verwonderd door het majestueuze paleis en de prachtig aangelegde tuinen.

Bij het plannen van deze activiteiten is het belangrijk om te onthouden dat honden in het openbaar vervoer vaak een muilkorf moeten dragen. Zorg ervoor dat je vooraf informatie inwint over de specifieke regels en vereisten voor het reizen met je hond in de boot of het openbaar vervoer, zodat je goed voorbereid bent.

Houd er rekening mee dat sommige delen van de eilanden mogelijk beperkte toegang hebben voor honden. Informeer bij de bezienswaardigheden en attracties op de eilanden of er specifieke regels zijn met betrekking tot het meenemen van honden, zodat je geen onaangename verrassingen tegenkomt tijdens je bezoek.

Water activiteiten met hond

Suppen over het meer met je hond kan een unieke ervaring zijn, waarbij jullie samen van het water en de prachtige omgeving kunnen genieten. Zorg ervoor dat je een geschikt hondenreddingsvest hebt en dat je je hond comfortabel en veilig kunt vervoeren op het SUP-board.

Het huren van een bootje en het verkennen van de drie eilanden biedt ook mogelijkheden om je harige metgezel mee te nemen. Informeer bij de verhuurder of het toegestaan is om je hond aan boord mee te nemen en zorg ervoor dat je de nodige voorzorgsmaatregelen neemt om de veiligheid en het comfort van je hond te waarborgen.

Val Grande National Park

Tot slot, als je op zoek bent naar een avontuur in de natuur, kan het Val Grande National Park een geweldige plek zijn om te wandelen met je hond. Verken de prachtige wandelpaden, geniet van de ongerepte natuur en houd rekening met de regels en voorschriften met betrekking tot honden in het park.

Onthoud altijd om verantwoordelijk te zijn en respect te tonen voor de natuurlijke omgeving en andere bezoekers tijdens je avonturen met je hond.

Hondvriendelijk uiteten in Verbania

Geniet samen met je trouwe viervoeter van een heerlijk diner in Verbania – een stad die niet alleen prachtig is, maar ook hondvriendelijk! Tijdens onze reis ontdekten we verschillende restaurants waar honden van harte welkom waren.

Bij aankomst werden we aangenaam verrast door de gastvrijheid en de aandacht die onze hond kreeg. We werden vriendelijk begroet en kregen meteen een drinkbakje voor onze viervoeter. Het was geweldig om te zien hoe goed ze werden verzorgd en hoe ze zich meteen op hun gemak voelden.

Terwijl we van onze maaltijd genoten, merkten we op dat het personeel attent was ten opzichte van onze hond. Ze kwamen regelmatig langs om te controleren of alles in orde was en om wat extra aandacht aan onze harige vriend te geven. Het was duidelijk dat ze ervaren waren in het omgaan met honden en dat ze de behoeften van onze viervoeter begrepen.

Naast de geweldige service voor onze hond, waren we onder de indruk van de heerlijke gerechten die werden geserveerd. Of je nu geniet van de lokale Italiaanse keuken of internationale gerechten, er zijn tal van opties om uit te kiezen. Van gezellige trattoria’s tot stijlvolle restaurants met prachtig uitzicht op het meer, er is voor elk wat wils.

Het hondvriendelijke uiteten in Verbania was een geweldige ervaring voor zowel ons als onze hond. Het gaf ons de mogelijkheid om te genieten van heerlijk eten terwijl we samen waren en zorgde ervoor dat onze harige metgezel zich ook welkom voelde.

Onze restaurant tips in Verbania

• La Casera, een top kwaliteit aan verschillende soorten kazen en vlezen en een ruim assortiment aan wijn.
  • Ristorante La Latteria, een restaurant op het gezellige binnenplein genaamd Piazza San Rocco met heerlijke pasta, vlees en vis gerechten.
  • La Tavernetta, een klein schalig restaurant met heerlijke gerechten op hun overdekte terras (let op in het hoogseizoen kan het hier erg warm zijn).
  • Chicco D Oro Bar, een gezellige bar.
  • Caffé Milano, een gezellig terras voor een borrel en een klein hapje.
  • Café del Parco, gezellig terras waar je heerlijk kunt lunchen of ’s avonds een drankje kunt drinken.
Hond Cafe Del Parco Lago Maggiore Italië
Cafe Del Parco
Hond Chicco D Oro Bar Lago Maggiore Italië
Chicco D Oro Bar
Hond Ristorante La Latteria Lago Maggiore Italië
Ristorante La Latteria

Pallanza

Pallanza Lago Maggiore Italië

Naast het betoverende Verbania ligt Pallanza, een schilderachtige plaats die net zo indrukwekkend is als zijn beroemde buurman. Pallanza heeft een eigen unieke charme en biedt bezoekers een prachtig uitzicht op het Lago Maggiore en de omringende bergen. Tijdens onze reis ontdekten we dat Pallanza niet alleen een geweldige bestemming is om te verkennen, maar ook opvallend gemakkelijk bereikbaar is met de auto.

Pallanza is goed verbonden met de omliggende gebieden en kan eenvoudig worden bereikt per auto. Er zijn genoeg parkeergelegenheden beschikbaar, zodat je je auto gemakkelijk kunt parkeren en te voet verder kunt gaan om de stad te verkennen. Wij vinden het altijd geruststellend om te weten dat je je auto veilig kunt achterlaten terwijl je geniet van de bezienswaardigheden en de sfeer van Pallanza.

Wat opnieuw opviel in Pallanza was de hondvriendelijkheid van de stad, zelfs als het gaat om uiteten gaan. Er zijn verschillende restaurants en eetgelegenheden waar je hond van harte welkom is. Net als in Verbania werden we begroet met gastvrijheid en werden onze harige metgezellen goed verzorgd. Het is geweldig om te weten dat je samen met je hond kunt genieten van een heerlijke maaltijd in een ontspannen en vriendelijke omgeving.

Of je nu kiest voor een traditioneel Italiaans restaurant, een gezellige pizzeria of een trendy eetcafé, er zijn volop mogelijkheden om je smaakpapillen te verwennen in Pallanza. Je kunt genieten van heerlijke lokale gerechten, vers gevangen vis uit het meer en internationale lekkernijen. Het vriendelijke personeel staat altijd klaar om je aan te bevelen wat de beste culinaire ervaring zal zijn.

Pallanza biedt een perfecte mix van adembenemende natuurlijke schoonheid, gemakkelijke bereikbaarheid en een warme houding ten opzichte van hondenliefhebbers. Een bezoek aan deze charmante bestemming zal je zeker verrassen en een blijvende indruk achterlaten.

Onze restaurant tips in Pallanza

• Ittico Fish Bar, een vis en wijn tapas restaurant op een prachtige locatie langs het water.
  • Ristorante Il Burchiello, een gezellig maar klein terras lang het water.
Hond Ittico Fish Bar Lago Maggiore Italië
Ittico Fish Bar
Hond Ristorante Il Burchiello Lago Maggiore Italië
Ristorante Il Burchiello

De terugreis – En onze conclusie over Lago Maggiore

Na negen fantastische dagen gevuld met prachtige avonturen en onvergetelijke momenten, was het helaas tijd om afscheid te nemen van het betoverende Lago Maggiore. Terwijl we ons klaarmaakten voor de terugreis, keken we terug op de geweldige ervaringen die we hadden beleefd, ondanks de uitdagingen van een hittegolf in juli 2022.

Hoewel de temperaturen soms hoog opliepen tijdens ons verblijf, hadden we geleerd om ons aan te passen aan de hitte. Door vroeg op pad te gaan en de warmste uren van de dag te vermijden, konden we toch volop genieten van de schoonheid van Lago Maggiore en de activiteiten die we hadden gepland. Het was een goede les in flexibiliteit en het aanpassen aan de omstandigheden.

De terugreis verliep verrassend vlot, zonder enige file onderweg. Met slechts 9,5 uur rijden, inclusief de nodige pauzes, waren we snel weer op weg naar huis. Onderweg konden we nog lang genieten van de prachtige landschappen om ons heen.

Onze conclusie

Al met al kunnen we met volle overtuiging zeggen dat Lago Maggiore een absoluut aanrader is voor een auto zomervakantie samen met je hond. De prachtige landschappen, de vriendelijke sfeer en de vele hondvriendelijke activiteiten hebben ons hart gestolen. Of het nu gaat om zwemmen bij Café del Parco, wandelen in de botanische tuinen, varen naar de drie eilanden of het verkennen van het Val Grande National Park, er is voor elk wat wils.

Ondanks de warme dagen en de uitdagingen die daarmee gepaard gingen, kijken we met veel plezier terug op onze tijd aan het Lago Maggiore. Het was een vakantie vol avontuur, ontdekkingen en onvergetelijke momenten met onze trouwe viervoeter aan onze zijde. We koesteren de herinneringen die we hebben gemaakt en we weten zeker dat we op een dag terug zullen keren naar deze betoverende bestemming.

Lago Maggiore heeft ons hart veroverd en we raden het ten zeerste aan voor iedereen die op zoek is naar een onvergetelijke auto zomervakantie samen met hun hond. Maak je klaar voor prachtige avonturen, warme gastvrijheid en de mogelijkheid om samen met je trouwe metgezel te genieten van de schoonheid van dit adembenemende meer.

Mag mijn hond mee het land in?

Voordat je op reis gaat is het verstandig om te controleren of er per land bepaalde regels zijn waar je aan moet voldoen. Onderstaande eisen gelden altijd voor honden binnen de EU:

• Een EU-dierenpaspoort.
  • Een identificatiechip. En uw hond moet geregistreerd zijn.
  • Een inenting tegen rabiës, uiterlijk 21 dagen voor vertrek, vermeld in het dierenpaspoort.
  • In sommige EU-landen mogen geen honden jonger dan 3 maanden invoeren, omdat een rabiësvaccinatie voor deze dieren nog niet zinvol is.
  • Voor Ierland, Malta en Finland is een wormenbehandeling verplicht.

Voor meer informatie klik hier.

bron: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen-naar-het-buitenland/huisdieren-mee-op-vakantie

Houdt er rekening mee dat je je ook moet houden aan de regels van alle landen waar je doorheen reist.

België:

Verplicht:Een identificatiechip. En uw hond moet geregistreerd zijn.
Verplicht:Een inenting tegen rabiës, uiterlijk 21 dagen voor vertrek, vermeld in het dierenpaspoort (niet jonger dan 15 weken).
Bijzonderheden:Er mogen maximaal 5 honden tegelijkertijd mee naar België.

Duitsland:

Verplicht:Een identificatiechip. En uw hond moet geregistreerd zijn.
Verplicht bij autovakanties:Een hondengordel, een reiskennel of een hondenrek.
Bijzonderheden:Voor een verblijf langer dan 4 weken zijn de volgende hondenrassen (en kruisingen daarvan) verboden: Pittbull-Terrier, American Staffordshire Terrier, Staffordshire Bull Terrier, en Bullterrier. Voor deze rassen zijn ook speciale papieren nodig.

Zwitserland:

Verplicht:Een identificatiechip. En uw hond moet geregistreerd zijn.
Verplicht:Een inenting tegen rabiës, uiterlijk 21 dagen voor vertrek, vermeld in het dierenpaspoort. Puppy’s tussen 12 en 16 weken mogen mee mits de eigenaar een verklaring ondertekent dat de puppy vanaf de geboorte geen contact heeft gehad met mogelijk besmette wilde dieren.
Bijzonderheden:Voor een korte vakantie zijn honden met gecoupeerde oren of staart vaak toegestaan. Dit moet wel aangegeven worden bij de douane. Klik hier voor meer informatie. https://www.bazg.admin.ch/bazg/en/home/information-individuals/animals-and-plants/dogs–cats–domestic-animals.html   In sommige Zwitserse kantons kunnen specifieke hondenrassen als ‘’gevaarlijk’’ worden gezien. Een overzicht per kanton vindt je hier. https://www.tierimrecht.org/de/recht/hunderecht/   Voor meer informatie over speciale regels klik hier. https://www.sc-akademie.ch/diverses/hundegesetze/

Italië:

Verplicht:Een identificatiechip. En uw hond moet geregistreerd zijn.
Openbaar vervoer:Een hond moet aangelijnd zijn en een muilkorf is verplicht.
bron: https://www.licg.nl/invoereisen-per-land-europa/

Ga je binnenkort met je hond op vakantie?

Wanneer het tijd is voor een welverdiende vakantie, willen we er zeker van zijn dat onze trouwe viervoeters ook kunnen genieten van een onvergetelijke tijd weg van huis. Of je nu van plan bent om naar het strand te gaan, een wandeling in de bergen te maken of gewoon een roadtrip te maken, het plannen van een vakantie met je hond vereist wat extra voorbereiding. Daarom hebben we een handige vakantie checklist samengesteld om ervoor te zorgen dat je niets essentieels vergeet en je hond de tijd van zijn leven heeft. Van het verzamelen van de nodige documenten tot het inpakken van de essentiële spullen en het plannen van activiteiten, deze checklist zal je helpen om je vakantie met je hond soepel en zorgeloos te laten verlopen. Laten we samen een onvergetelijk avontuur plannen voor jou en je viervoeter!

Benieuwd naar de producten die wij gebruiken tijdens een vakantie?

Op zoek naar essentiële producten voor een zorgeloze vakantie met je trouwe viervoeter? Neem eens een kijkje in onze shop. en maak van je volgende reis een onvergetelijk avontuur voor zowel jou als je hond!

Disclaimer: mijn blogs kunnen affiliate links bevatten, dit betekent dat ik een commissie ontvang als jij hier een aankoop doet. Het kost jou verder niks maar het support Four Paws On Tour. Dit maakt het mogelijk om Four Paws On Tour te laten groeien. De foto’s in dit artikel zijn eigendom van Booking.com, DierenwinkelXL en van Four Paws On Tour.

Four Paws On Tour

Deze blogs vind je misschien ook leuk

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *