Onze eerste citytrip naar Dinant, België met onze hond!

Dinant, gelegen aan de oevers van de majestueuze Maas in België, is een pittoreske stad die doordrenkt is van geschiedenis en omgeven is door adembenemende natuurlijke schoonheid. Bekend om zijn imposante citadel die hoog boven de stad uitsteekt, biedt Dinant een betoverend landschap met schilderachtige straatjes, kleurrijke gebouwen en de indrukwekkende Collegiale Onze-Lieve-Vrouwekerk. De stad is ook de geboorteplaats van de beroemde saxofoonmaker Adolphe Sax. Met zijn hond vriendelijke instelling, charmante eetgelegenheden en de mogelijkheid om te genieten van outdoor-avonturen met je trouwe viervoeter, is Dinant een ideale bestemming voor een onvergetelijke citytrip met je hond.

Dinant België
Dinant, België

Onze reis naar Dinant

Onze reis naar Dinant, België begon met een prachtige autorit door de betoverende Belgische Ardennen. Terwijl we langs kronkelende wegen reden, werden we omringd door weelderig groen en adembenemende landschappen.

Ons verblijf in Dinant

Bij aankomst in Dinant waren we verheugd om te verblijven in de hond vriendelijke accommodatie Ibis City Centre. Het hotel bood niet alleen comfortabele kamers maar ook vriendelijk personeel voor onze viervoeter. Onze hond voelde zich meteen thuis en werd hartelijk verwelkomd.

Hond Auto
Ibis City Centre Hond

Op onze aankomst dag besloten we de stad te voet te verkennen. Dinant begroette ons met zijn charmante straatjes, historische gebouwen en het imposante uitzicht op de citadel. We maakten een ontspannen wandeling langs de oevers van de Maas en genoten van de levendige sfeer en het prachtige landschap.

Tijdens de lunch ontdekten we dat de meeste restaurants gesloten waren. Gelukkig vonden we Le Cosma om de hoek bij ons hotel, waar onze hond hartelijk welkom was. We genoten van een heerlijke maaltijd en onze viervoeter kreeg zelfs een grote bak met water om van te genieten. Het was geruststellend om te zien hoe hond vriendelijk deze eetgelegenheid was.

Hond-Ibis-Hotel
Hond in Dinant
Hond Dinant Cafe Leffe

Voor het avondeten kozen we ervoor om uit eten te gaan in een Grieks restaurant in de stad, Les Cinq fontaines- ta πέντε πηγάδια (de vijf fonteinen). Tot onze vreugde waren honden ook hier welkom. We genoten van de smaakvolle gerechten en een gezellige sfeer, terwijl onze hond rustig onder de tafel lag te rusten.

Na het avondeten keerden we terug naar ons hotel en besloten we te ontspannen met een verfrissend drankje. We bestelden een vers getapte Leffe en genoten van het moment in het hotel, terwijl we terugblikten op de avonturen van de dag.

Onze eerste dag in Dinant was gevuld met het verkennen van de stad, genieten van hond vriendelijke eetgelegenheden en ontspannen in ons comfortabele hotel. We waren verheugd om te ontdekken dat Dinant niet alleen een prachtige bestemming was, maar ook een plek waar onze hond volledig werd geaccepteerd en welkom was.

Een avontuurlijke dag in Dinant

Op onze tweede dag in Dinant stonden er spannende sightseeing-avonturen op het programma. We begonnen met een prachtige boswandeling, een niet-standaardroute die leidde naar de imposante Citadelle (let op: deze wandeling is niet geschikt voor mensen die slecht ter been zijn). Terwijl we ons een weg baanden door het weelderige groen, genoten we van de rust en schoonheid van de natuur.

Hond Dinant
Hond wandeling Dinant

La Citadelle de Dinant

Bij aankomst bij de Citadelle kochten we kaartjes om deze historische plek te verkennen. De toegangsprijzen waren redelijk: €11,- voor volwassenen en €9,- voor kinderen van 4 tot 9 jaar. Tot onze aangename verrassing waren honden gratis welkom. Onze viervoeter was blij om deel uit te maken van dit avontuur.

Halverwege de route namen we een welverdiende pauze in de cafetaria boven in de Citadelle. We genoten van een verfrissend drankje terwijl we uitkeken over het prachtige uitzicht op Dinant. Het feit dat onze hond ook binnen welkom was, maakte het nog specialer.

Aan het einde van de route gingen we een ondergrondse tunnel te verkennen, die bereikbaar was via een steile trap en scheve plateaus en vloeren verkennen. Onze hond vond dit een beetje vreemd, maar hij ging dapper mee. Als je hier niet doorheen wilt, kun je deze tunnel natuurlijk overslaan.

Om weer beneden te komen, kozen we ervoor om de gondel te nemen. Het was een adembenemende afdaling, maar voor degenen die van een uitdaging houden, is het ook mogelijk om via de trappen naar beneden en omhoog te gaan.

Citadel Dinant

Lunchen bij Café Leffe

Na een ochtend vol avontuur had iedereen trek gekregen, dus besloten we te lunchen bij Café Leffe. Het café bood een gezellige sfeer en een uitgebreid menu. Het beste van alles was dat onze hond ook hier welkom was, waardoor we ontspannen van onze maaltijd konden genieten.

Uiteten in Dinant

We besloten om weer bij Le Cosma te dineren, nadat we zo’n geweldige lunchervaring hadden gehad. Het restaurant verwelkomde ons opnieuw met open armen en onze hond was ook dit keer van harte welkom. We genoten van heerlijke gerechten en de warme sfeer, waardoor het opnieuw een onvergetelijke culinaire ervaring was.

Na het diner besloten we een wandeling te maken door de betoverende straten van Dinant. We bewonderden enkele van de belangrijkste bezienswaardigheden, waaronder de indrukwekkende Citadelle, die ’s avonds verlicht was en een majestueuze uitstraling had. We wandelden over de Charles de Gaulle-brug, beroemd om de saxofoons die erop zijn afgebeeld, en genoten van het uitzicht op het Leffe Museum.

Het was een magische avondwandeling, waarbij we de schoonheid van Dinant in het donker konden ervaren. De historische gebouwen en de Maas die rustig stroomde, creëerden een sfeer van romantiek en betovering.

Na een wandeling vol nieuwe ontdekkingen keerden we terug naar ons hotel, met het gevoel dat we het meeste uit onze dag in Dinant hadden gehaald. Het was een perfecte manier om de avond af te sluiten en ons voor te bereiden op nog meer avonturen in Dinant op de volgende dag.

Charles-de-Gaulle-Bridge-Dinant-Belgie

Een avontuurlijke afsluiting

Op onze derde en helaas laatste dag in Dinant besloten we een lange wandeling te maken door het schitterende Natuurreservaat Réserve naturelle de Devant-Bouvignes. Deze wandelroute, die ongeveer 9 km lang is, bood ons meerdere uitkijkpunten met adembenemend uitzicht over het mooie Dinant. Het is altijd belangrijk om vooraf te controleren welke regels er gelden voor het wandelen met honden in het gebied. In ons geval moesten honden aangelijnd blijven, maar omdat we de enige wandelaars waren op dat moment, lieten we onze hond op bepaalde plaatsen onder controle los lopen.

Terwijl we door het natuurreservaat wandelden, genoten we van de rust en schoonheid van de omgeving. De groene bossen, kabbelende beekjes en serene sfeer maakten het een idyllische ervaring. Onze hond dartelde vrolijk rond, zijn energie op een positieve manier kwijt.

Na de verkwikkende wandeling was het tijd voor een welverdiende lunch. We kozen ervoor om samen met onze hond te lunchen op het terras van Taverne de La Meuse. Het restaurant bood een prachtig uitzicht op de rivier de Maas, en we genoten van een heerlijke maaltijd terwijl onze hond naast ons kon ontspannen.

Met een voldaan gevoel na een smakelijke lunch, was het tijd om afscheid te nemen van Dinant. We stapten in de auto en begonnen aan de terugreis naar huis, met mooie herinneringen aan onze citytrip vol hond vriendelijke avonturen in Dinant, België.

Dinant had ons niet alleen betoverd met zijn historische charme en natuurlijke pracht, maar ook met de warme gastvrijheid en hond vriendelijke instelling. Het was een reis die we nooit zullen vergeten, en we hopen in de toekomst nog meer avonturen met onze hond te beleven in andere prachtige bestemmingen.

Hond Natuurreservaat Réserve naturelle de Devant-Bouvignes
Natuurreservaat Réserve naturelle de Devant-Bouvignes

Mag mijn hond mee het land in?

Voordat je op reis gaat is het verstandig om te controleren of er per land bepaalde regels zijn waar je aan moet voldoen. Onderstaande eisen gelden altijd voor honden binnen de EU:

• Een EU-dierenpaspoort.
  • Een identificatiechip. En uw hond moet geregistreerd zijn.
  • Een inenting tegen rabiës, uiterlijk 21 dagen voor vertrek, vermeld in het dierenpaspoort.
  • In sommige EU-landen mogen geen honden jonger dan 3 maanden invoeren, omdat een rabiësvaccinatie voor deze dieren nog niet zinvol is.
  • Voor Ierland, Malta en Finland is een wormenbehandeling verplicht.

Voor meer informatie klik hier.

bron: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen-naar-het-buitenland/huisdieren-mee-op-vakantie

Houdt er rekening mee dat je je ook moet houden aan de regels van alle landen waar je doorheen reist.

België:

Verplicht:Een EU-dierenpaspoort.
Verplicht:Een identificatiechip. En uw hond moet geregistreerd zijn.
Verplicht:Een inenting tegen rabiës, uiterlijk 21 dagen voor vertrek, vermeld in het dierenpaspoort (niet jonger dan 15 weken).
Bijzonderheden:Er mogen maximaal 5 honden tegelijkertijd mee naar België.
bron: https://www.licg.nl/invoereisen-per-land-europa/

Ga je binnenkort met je hond een weekend weg?

Wanneer het tijd is voor een welverdiende vakantie, willen we er zeker van zijn dat onze trouwe viervoeters ook kunnen genieten van een onvergetelijke tijd weg van huis. Of je nu van plan bent om naar het strand te gaan, een wandeling in de bergen te maken of gewoon een roadtrip te maken, het plannen van een vakantie met je hond vereist wat extra voorbereiding. Daarom hebben we een handige vakantie checklist samengesteld om ervoor te zorgen dat je niets essentieels vergeet en je hond de tijd van zijn leven heeft. Van het verzamelen van de nodige documenten tot het inpakken van de essentiële spullen en het plannen van activiteiten, deze checklist zal je helpen om je vakantie met je hond soepel en zorgeloos te laten verlopen. Laten we samen een onvergetelijk avontuur plannen voor jou en je viervoeter!

Benieuwd naar de producten die wij gebruiken tijdens een citytrip?

Op zoek naar essentiële producten voor een zorgeloze citytrip met je trouwe viervoeter? Neem eens een kijkje in onze shop. en maak van je volgende reis een onvergetelijk avontuur voor zowel jou als je hond!

Disclaimer: mijn blogs kunnen affiliate links bevatten, dit betekent dat ik een commissie ontvang als jij hier een aankoop doet. Het kost jou verder niks maar het support Four Paws On Tour. Dit maakt het mogelijk om Four Paws On Tour te laten groeien. De foto’s in dit artikel zijn eigendom van Booking.com, PetsPlace, BestDog en van Four Paws On Tour.

Four Paws On Tour

Deze blogs vind je misschien ook leuk

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *